RELIKWIARZ czyli KOLEKCJA – wystawa ze „zbiorów” Galerii ON | 2000

artyści: Janusz Bałdyga, Jan Berdyszak, Sławomir Brzoska, Radosław Czarkowski, Hubert Czerepok, Maciej Depczyk, Dariusz Głowacki, Izabella Gustowska, Jerzy Hejnowicz, Joanna Hoffmann, Marek Jakuszewski, Michael Kay, Anna Klimczak, Sybil Koll, Piotr Komarnicki, Aleksander Komarow, Wojciech Kozłowski, Dariusz Korol, Michael Kurzwelly, Tomasz Matusewicz, Agata Michowska, Wojciech Muller, Zbigniew Oksiuta, Andrzej Pepłoński, Krystyna Piotrowska, Gabi Rets, Mikołaj Smoczyński, Sławek Sobczak, Marcin Szydłowski, Laurenz Theinert, Anna Tyczyńska, Marek Wasilewski, Tomasz Wendland i inni

Relikwiarz, czyli kolekcja – zbiór – magazyn

Galeria ON przez 23 lata swojej działalności zgromadziła sporą i specyficzną kolekcję „obiektów sztuki”. Określić można ją mianem kolekcji elementów i detali. Są to przede wszystkim elementy instalacji i obiektów prezentowanych w przestrzeniach Galerii ON. Swoisty śmietnik uświęconych wcześniej mianem sztuki a obecnie zbiór zdegradowanych odpadków. Szacunek do dzieła sztuki nakazuje jednak pełną dbałość o przechowywanie tych przedmiotów. Co jakiś czas przedmioty te się przenosi z miejsca na miejsce szukając dla nich tego najlepszego. Czyści się je, pakuje, by za jakiś czas ponownie z jakiś niejasnych przyczyn powtórzyć tą czynność. Zdarza się jednak i tak że coś ulega uszkodzeniu. Wtedy jakaś absurdalna siła nakazuje nam uszkodzenia te naprawiać (o ile jest to możliwe). Są też chwile wzruszających pożegnań z „obiektami sztuki”, kiedy to na wskutek jakiegoś błędu lub po prostu ubiegającego czasu ulegają one absolutnej destrukcji.

Sami artyści także często zapominają o swoich płodach, często zaraz po zakończeniu ich ekspozycji. Wtedy wędrują one z przestrzeni wystawowej do przestrzeni magazynowej przyczyniając się do powiększenia kolekcji i czekają tam w uświęceniu na…

Są w galerii także takie artystyczne przedmioty, które z różnych przyczyn nie ujrzały nigdy światła dziennego. Są to na przykład prace nieudane lub nieskończone.

Od jakiegoś czasy zadaje sobie pytanie o sens magazynowania tzw. „obiektów sztuki” a w szczególności elementów instalacji. Dalej idąc zastanawiam się nad samym pojęciem obiektu sztuki.

Tu i teraz

Sztuka współczesna, jej dzisiejszy aspekt wyraźnie oscyluje wokół problematyki stanowości, chwilowości. Obiekty sztuki często związane są nierozerwalnie z miejscem je prezentującym. Są także podporządkowane czasowi, który klamruje ich stanowość. Niekiedy są to lata innym razem chwile. Zmieniając choćby jeden z tych warunków nie jesteśmy w stanie sprostać wymogą artystycznego przekazu tych artystycznych kreacji, a skoro czas (a także przestrzeń) ulegają ciągłym zmianą nie ma sensu ich kolejne prezentowanie, nie ma więc sensu ich fizyczne magazynowanie. Lecz ciągle to czynimy tworząc swoisty relikwiarz przeszłości.

Jaka jest teraźniejszość niegdyś uświęcanych obiektów sztuki?

W większości galerii i muzeów znajdują się kolekcje lub chociażby magazyny gromadzące relikwie sztuki. Wiele realizacji (także tych do dziś w pamięci cenionych) już nie istnieje fizycznie, lub to co po nich pozostało wróciło z powrotem do roli „normalnych” przedmiotów. Zatraciły one – przecież najważniejszą swą funkcję – funkcję znaczeniowego przekazu.

Skład wystawy KOLEKCJA tworzą prace (lub ich elementy) ok. stu artystów.

Wystawa ma charakter poważny, choć trwa wyłącznie 1 kwietnia 2000 r. w godz. od 19.00 do północy. Nie jest to żart lecz usprawiedliwienie.

Jest to największa wystawa zbiorowa w historii Galerii ON